В центральній частині острова Хонсю розташовано один із найдавніших буддійських храмів Японії – Коурю-дзи. Там зберігається дерев’яна статуя неймовірної краси та витонченості, яка має назву Хокан Міроку, що в перекладі з японської означає Бодгісаттва Майтрейя, чи Будда майбутнього. Її зображення я вперше побачила на лекції з історії мистецтва Японії і була надзвичайно вражена її самобутністю та несхожестю на всі інші витвори. Народилось бажання дізнатись більше, але було обмаль джерел, і я швидко припинила дослідження.
Минуло декілька місяців, і якось ми з друзями переглядали фільм корейського режисера Кім Кі Дука «Весна, літо, осінь, зима… і знову весна». Це одна з моїх улюблених стрічок, дивилась її вже не вперше, але цього разу помітила дещо цікаве. Наприкінці фільму є епізод, коли сам Кім Кі Дук, що виконує роль ченця, прив’язавши до себе величезну кам’яну брилу, підіймає бронзову статую на верхівку гори. Величний краєвид, надлюдські зусилля ченця, символізм моменту, закладений режисером, захопили всю мою увагу, аж раптом я усвідомила, що ця статуя, якою герой увінчав гору, майже точна копія японської. З тієї миті цей образ вже не відпускав мене: так розпочались пошуки зв’язків між ними.
Які є відомості про бронзову статую з корейського фільму? Її називають «Майтрея в медитації», «Бодгісаттва, який споглядає», або «Задумливий Бодгісаттва». Вона створена в VII ст. у корейській державі Сілла. Матеріал, яким скористався її творець, – бронза, вкрита золотом (зараз позолоти немає). Її вважають одним з найкращих витворів буддійського мистецтва усіх часів. Цей шедевр включено до списку національних скарбів Кореї, він найдорожча річ в ньому. Що він собою являє? Це стрункий юнак із ніжними рисами обличчя. Його очі напівприкриті, він сидить на троні, його ліва нога спирається на землю, а права зігнута в коліні й лежить поверх лівої, права рука торкається обличчя, а її пальці утворюють дхармачакра-мудру – жест, який символізує поворот Колеса Дхарми та дарування Вчення.
Ця статуя має свого двійника. В VII ст. дерев’яну скульптуру бодгісаттви Майтрейї, або Хокана Міроку, було передано у дарунок з держави Сілла в храм на острові Хонсю. Вона сьогодні вважається одним із національних скарбів, але вже в Японії. Цей безумовний шедевр, на відміну від корейського двійника, виконано з більш тендітного матеріалу – японської сосни. На жаль, час не пощадив його. Кольори зникли, втрачено прикраси, скульптура має тріщини, і навіть її права рука після реставрації майже не торкається обличчя. Але вираз його обличчя, як і раніше, випромінює добро та спокій. Легка посмішка, плавні лінії тіла, пропорції та й уся фігура є уособленням буддійського ідеалу краси та гармонії. Не менш потужним і значущим є образ, що вона втілює.
«Бодгісатва Майтрея». VII cт. Коурю-дзі. Кіото. Японія «Бодгісатва Майтрея». VII ст. Національний центральний музей Кореї. Сеул. Республіка Корея
Це – бодгісаттва Майтрея, чи Будда прийдешніх часів, ім’я Майтрея в перекладі з санскриту означає – «Той, хто є любов». Згідно з буддійською традицією, він буде наступним після Будди Шак’ямуні – п’ятим Буддою нашої епохи. До певного часу він знаходиться на небесах Тушита, звідки колись прийшов Шак’ямуні. Майтрея є єдиним бодгісаттвою, якого визнають всі течії світового буддизму. Його культ був поширеним і в Кореї. Бодгісаттву Майтрею традиційно зображають по-різному, наприклад, верхи на білому коні, або, як у цьому випадку, сидячому на піднесенні – стільці або кріслі.
Бодгісаттва Майтрея, сповнений співчуття і вірний своїм обітницям, коли прийде час, зійде на землю, отримає просвітлення і промовить три проповіді, які дарують шанс всім живим істотам отримати звільнення від пут страждань. Милосердя Майтреї подібне до Сонця, що дарує світло і тепло всім, тому для нього часто обирають золотий колір. В позі, подібній до цих скульптур, також традиційно зображали принца Шак’ямуні, що ще не досяг просвітлення, але приймає рішення вирушити на пошуки знань про спасіння. Можливо ця аналогія символічно свідчить про вічний зв’язок між великими вчителями, які знов і знов, в найскладніші моменти історії втілюються тут, поміж нас, являють глибину свого милосердя, взявши на себе наші страждання та відкриваючи нам шлях звільнення від страждань. Бодгісаттва Майтрея ще не проявився, ще не вирушив в путь, ще не став Буддою. Але він – той, хто завжди сповнений рішучості принести себе в жертву заради всього людства, заради всіх живих створінь. Він – той, хто є любов, він – той, хто є милосердя і він – той, хто є надія.

Здається, що наш світ, який щодня потерпає від епідемій, війн, екологічних катастроф, політичних криз, бідності та інших потрясінь, потребує саме цих якостей: надії, милосердя та любові. І саме вони можуть стати відправним пунктом на шляху оновлення світу та звільнення його від страждань. Проте для цього кожен з нас має пробудити їх в своєму серці. Бо, врешті-решт, згідно з традицією, в найтемніші часи будди сходять на Землю для того, щоб дарувати людям знання про спасіння, але цю путь кожен має подолати сам. Тому, якими б маленькими ми собі не здавались, та яким би незначним здавався б нам наш особистий вплив на долю всього людства, наші індивідуальні зусилля стати кращими й привнести більше добра неодмінно стануть кроком для більш глобальних змін. Варто лише спробувати, бо будь-які великі зміни починаються з маленьких кроків. І тоді, можливо, майбутня проповідь Бодгісаттви Майтреї буде почута кожним, хто буде готовим відкрити їй свою душу.
Моє маленьке дослідження про походження буддійської статуї, яка мене вразила, відкрило ще й неймовірну духовну красу втіленого в ній образу. Відтоді повертаючись до нього подумки відчуваю особливе піднесення. Приголомшує все разом: й неосяжний ідеал жертовності та альтруїзму, й витонченість та досконалість скульптури. Мабуть, це і є ознакою справжнього витвору мистецтва: він торкає за живе, він здатне змінювати того, хто ладен побачити. А для того, щоб бачити не потрібно багато, достатньо лише відірватися від буденної метушні й вгледітись у те, що нас оточує та не пройти повз того, що промовляє до душі.
Джерела:
1. https://sites.google.com/site/futurememoriz/tgm-kyoto-guide/ukyo-ku-sagano-arashiyama/koryu-ji-temple
2. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_National_Treasures_of_Japan_(sculptures)
3. https://en.wikipedia.org/wiki/Gilt-bronze_Maitreya_in_Meditation_(National_Treasure_No._83)
4. https://360wiki.ru/wiki/K%C5%8Dry%C5%AB-ji
5. «XII веков японской культурі». Юрий Кужель